I går fortalte jeg, at jeg med enorm selvbeherskelse stoppede mig selv fra at flytte alle mine noter (tilbage) til Craft, mere eller mindre som et eksperiment.
Senere på aftenen var jeg dog igen lige ved at miste jordforbindelsen, dag jeg (gen-)opdagede Sunsama.
Som faste læsere vil vide, så har jeg en dyb fascination (læs: et misbrug) af planlægnings-apps og -processer, og jeg er vild med kombinationen af tasks og kalendere.
De seneste måneder har jeg været på NotePlan, men også Agenda og “bare” den rå kombination af Fantastical og Reminders/Todoist fungerer godt.
Men så var det altså, at jeg kom til at genbesøge Sunsama, der på rigtig mange parametre scorer virkelig højt på min ønskeliste for et værktøj, der både kan bruges som taskmanager, kalender og timeblocker.
Jeg er ikke helt vild med looket, men det er ikke slemt – og den milde utilfredshed blev rimelig meget blæst væk, da jeg begyndte at se en masse videoer på deres supportside.
Sunsama ville (umiddelbart) være perfekt til den form for planlægning jeg praktiserer, hvor tasks helst skal have en forventet varighed, og hvor både events, møder, fokustid, faste opgaver og andre hverdagselementer bliver plottet ind i kalenderen.
Det lykkedes mig dog i sidste øjeblik ikke at smide al forsigtighed over bord og gå all-in på Sunsama. Jeg var ellers temmelig parat til bare at opgive nattesøvnen i eksperimentets hellige navn.
Men.
Der var TRE ting, der fik fornuftens stemme til at overdøve fristelsens lokkerier.
For det første koster Sunsama $20 om måneden, og selvom jeg måske kunne lade mig overtale til at betale den slags penge for det helt rigtige produkt, så er det stadig ret dyrt sammenlignet med konkurrenterne.
Samtidig skulle jeg så egentlig have abonnement på Todoist eller Asana for at få det optimale ud af setuppet, og så begynder vi pludselig at tale $25-30 om måneder i stedet for de ca $7 jeg betaler for NotePlan 3 i dag.
For det andet så virker Sunsama kun med Google- eller Outlook-kalendere, og da jeg for noget tid siden er skiftet til primært at bruge iCloud, så ville det kræve en temmelig stor omkalfatring, som jeg ikke er parat til.
Den tredje (foreløbige) dealbreaker var Sunsamas apps til iPhone og iPad, som de selv beskriver som ‘companion apps’ der ikke rigtig fungerer til planlægningen, men kun til løbende at tjekke dagens og ugens opgaver.
Og det er simpelthen ikke godt nok for mig, fordi jeg bruger rigtig meget tid på min Padde, netop når jeg planlægger og laver reviews.
Så på den ene siden undgik jeg fristelsen, men på den anden side er det jo møgærgerligt, at et tilsyneladende nær-perfekt værktøj alligevel ikke var det rigige.
Men jeg holder øje med dem!