Så fik vi søreme også overstået maj, med en sær blanding af tørke og bygevejr. Men bygevejr er også læsevejr (og videovejr), så her kommer tre udvalgte oplevelser fra mit pensum i den forgangne måned.
Jeg indrømmer blankt at jeg nok lytter lidt for mange podcasts om Apple (fx Upgrade, ATP, og Macstories), og jeg må ofte skippe kapitler fordi enkelte episoder overlapper for meget.
Jeg bliver dog ved med at abonnere, fordi jeg simpelthen så godt kan lide at være i selskab med alle værterne, der efterhånden føles som familie.
Anyway, her i foråret og især i maj har Apple virkelig fået ørerne i maskinen.
Mange har været irriterede over Cooks fedteri for Trump, det såkaldte Apple Intelligence er nærmest blevet aflyst igen – eller i hvert fald udskudt – og så har Apples urimelige (mener mange) vilkår for eksterne links og betaling i App Store ramt en utilfreds dommers afgørelse.
John Siracusa – som er en af mine absolutte nørdhelte, og vært blandt andet på ATP (Accidental Tech Podcast) – har skrevet to blogposts om Apples aktuelle udfordringer…
Den første handler om at gode produkter sjældent vokser ud af et mål om bare at tjene penge.
Og den anden ser på hvad John mener Apple burde gøre anderledes fremover – primært i forhold til udviklerne af de mange apps.
Med fremkomsten af ChatGPT har den lille tekstbox til dialog (med en sprogmodel) fået en ret central plads i vores liv (igen).
Men som udvikleren Allen Pike her udforsker, så behøver vores interaktion med AI ikke kun ske som chat.
Det er efterhånden blevet tradition, at der også skal være en video i Månedens Pensum – og denne gang er det lidt af en whopper.
Den handler om Disneyland hotel-oplevelsen Galactic Starcruiser, der (åbenbart) havde en ret kort levetid og gik ned med et brag, i en sky af kritik fra de få som nåede at bo der.
Merlin Mann nævnte i podcasten Reconcilable Differences (med John Siracusa!), at han har set den over 4 timer lange video hele to gange, og så måtte jeg jo også prøve.
Jeg indrømmer at der var enkelte dele jeg sprang over, men jeg har set i hvert fald 3 timer af videoen, der stort set “bare” er Jenny Nicholson som fortæller om fiaskoen, med billeder og videoklip fra konferencer, PR-materiale og selvfølgelig sit besøg på hotellet, med dyk ned i både hype, priser, værelser, mad og de interaktive oplevelser.
Den er i øvrigt set over 13 mio gange, så jeg er ikke den eneste som har været fascineret…