|||

Om annoncer på nettet

Hvis jeg skal sige det helt kort, så tror jeg det store interweb begyndte at køre rimelig meget af sporet i slut-nullerne, da alting begyndte at handle om annoncer og klik-rates og personligt målrettede tilbud.

Jo, der var også irriterende annoncer og bannere og stadigt mere irriterende reklamer før, men da de store tech-giganter for alvor begyndte at samle personlige data, og falbyde reklameplads i mere og mere uigennemskuelige og automatiserede processer, dér tog tingene en drejning.

Og det blev os helt almindelige brugere, surfere, borgere, der kom i klemme. Det er nemlig os - i form af data om hvem vi er, hvor vi er og hvad vi laver - der er blevet den egentlig vare.

Det er næppe en indsigt, der kommer som den store overraskelse, og den har været fortalt mange gange før, af mennesker som er meget klogere og har researchet meget mere end mig.

I dagens BitSnak-artikel snylter jeg på et par af dem. Læs mere her.

Up next Tidstracking i enmandsfirmaet Jeg har efterhånden snart været selvstændig i to års tid, og det kunne jeg sige og skrive meget om! Den korte version er dog heldigvis, at jeg har ved æ hav
Latest posts Kirkegårdsstemning fra gåtur Vandretur på den afslappede facon De sidste eventyr i Alperne Flere Alpe-eventyr På eventyr i Alperne I år fylder jeg jod Whiskyklubben drikker danske dramme Sommer-eventyr med nyt tv Grå sommermorgen ved Søerne Meta-blogpost Hvordan ser DIN klimafremtid ud? Det er i hvert fald et statement Den store uvidenskabelige chatbot-test Skærme, AI-venner og total afhængighed Sic Transit Gloria Metallus Netværk for imaginære podcasts Domæner med løse ambitioner Flyv op og bed om bedre vejr Orion har strammet bæltet Time management på WWDC I havnen Cyklisk selverkendelse – nu med kamera Jeg forsøger at omfavne kaos Den Store Fragmentering Podcast-manus i frit flow Jeg blev ikke hooked på Hookmark Ufrivilligt tjek af ny noteapp Så er vi igang med Bloom 2024 Det glæder jeg mig til på årets Bloom OLED blev min skæbne Endelig et sort Apple-kabel