|||

Om annoncer på nettet

Hvis jeg skal sige det helt kort, så tror jeg det store interweb begyndte at køre rimelig meget af sporet i slut-nullerne, da alting begyndte at handle om annoncer og klik-rates og personligt målrettede tilbud.

Jo, der var også irriterende annoncer og bannere og stadigt mere irriterende reklamer før, men da de store tech-giganter for alvor begyndte at samle personlige data, og falbyde reklameplads i mere og mere uigennemskuelige og automatiserede processer, dér tog tingene en drejning.

Og det blev os helt almindelige brugere, surfere, borgere, der kom i klemme. Det er nemlig os - i form af data om hvem vi er, hvor vi er og hvad vi laver - der er blevet den egentlig vare.

Det er næppe en indsigt, der kommer som den store overraskelse, og den har været fortalt mange gange før, af mennesker som er meget klogere og har researchet meget mere end mig.

I dagens BitSnak-artikel snylter jeg på et par af dem. Læs mere her.

Up next Tidstracking i enmandsfirmaet Jeg har efterhånden snart været selvstændig i to års tid, og det kunne jeg sige og skrive meget om! Den korte version er dog heldigvis, at jeg har ved æ hav
Latest posts Fantastiske Fantastical med forbedret Todoist-integration Shopping under broen Fjernoptagelse med funktionssyge Usynlige filmtricks Nice spot Opdatering fra manipulator-land En tur på skolebænken igen med Coursera Sløv søndag Tekst-manipulator Røsnæs Rundt Meta-mastodon Lys, vand og skygger Er RCMD-appen det digitale benspænd jeg har brug for? En uge med udskrifter i Apple Podcasts Der er lyserødt derude How to Blow Up a Pipeline Årets Uafhængige Podcast – RumSnak Pomodoro-eksperiment med AI-twist Tot – uden knold Musik i listeform Close but no Korte noter – nu i Obsidian Man trækker i en løs tråd… Korte noter Hvilested med hvileplads Tekstet for poesihæmmede Blad i forårssol Anti-mål Grundstofdag har fået sin egen side Nostatrip med troubaduren Har jeg nævnt at jeg godt kan lide tåge