|||

Om annoncer på nettet

Hvis jeg skal sige det helt kort, så tror jeg det store interweb begyndte at køre rimelig meget af sporet i slut-nullerne, da alting begyndte at handle om annoncer og klik-rates og personligt målrettede tilbud.

Jo, der var også irriterende annoncer og bannere og stadigt mere irriterende reklamer før, men da de store tech-giganter for alvor begyndte at samle personlige data, og falbyde reklameplads i mere og mere uigennemskuelige og automatiserede processer, dér tog tingene en drejning.

Og det blev os helt almindelige brugere, surfere, borgere, der kom i klemme. Det er nemlig os - i form af data om hvem vi er, hvor vi er og hvad vi laver - der er blevet den egentlig vare.

Det er næppe en indsigt, der kommer som den store overraskelse, og den har været fortalt mange gange før, af mennesker som er meget klogere og har researchet meget mere end mig.

I dagens BitSnak-artikel snylter jeg på et par af dem. Læs mere her.

Up next Tidstracking i enmandsfirmaet Jeg har efterhånden snart været selvstændig i to års tid, og det kunne jeg sige og skrive meget om! Den korte version er dog heldigvis, at jeg har ved æ hav
Latest posts Fin morgen i Odense Tilbage på Overcast Træ for Ukraine Bluesky eller Mastodon? Præ-Traumatisk Stress Disorder Morgengåtur endte i Vangede TickTickTweaks Nervøs nat Lidt efterår er det jo blevet Månedens Pensum oktober 2024 Omnivore – open source læseliste Slange i tåge RumSnak har de bedste fans RumSnak liveshow episode 100 TickTick – kalenderkasser til folket Næsten automatisk oversættelse Cubox – den glemte udfordrer Morgentur ved Damhussøen Fotos på bloggen Søndag i Hareskov Itsy bitsy spider Hundredetusinder af ord Update på batterier – ny test Skal man behandle sine batterier med respekt? KalenderTetris – I’m doing it wrong Solopgang på Strandvejen Craft objects - farvel til Notion? Hovsa, det var ikke med vilje Opdateringer over det hele Gåturton 2024 - Hillerød til Kgs. Lyngby En overflod af læs-senere-apps