Som faste læsere vil vide, har jeg et par hvide hvaler, når det gælder apps, systemer og workflows.
Projektplanlægning, for eksempel, noter – og ikke mindst research.
Altså løsninger, der på en eller anden måde bare altid er uden for rækkevidde, og som jeg nok inderst inde erkende aldrig kan blive perfekte.
Jeg har således længe haft kig på DEVONthink – en dyr, men fascinerende app, der sagt meget kort er designet til at håndtere dokumenter og filer af enhver slags, og kan søge i alt indholdet på et splitsekund.
Ideen er at man bare smider alt fra pdf-rapporter over markdown-noter til bogmærker og regneark ned i DEVONthink, og hvis man så fx skal skrive en artikel om machine learning eller finde et gammelt radiomanus, så er det supereffektivt at finde frem til alle relevante data og informationer, organiseret efter relevans.
Det trækker dog ned at DT ikke ligefrem er pænt designet eller overskueligt at arbejde med, og så er det også ret dyrt.
Men i det sidste års tid har det fået et par opdateringer, og så valgte jeg her forleden at trykke på knappen.
Så nu er jeg i den indledende fase, hvor jeg har importeret en røvfuld filer og mapper (men stadig mangler meget fra arkiverne), og er ved at udforske mulighederne.
Jeg skal have etableret en fast afgrænsning af hvilke filer, der hører til i DT, hvordan jeg nemmest sender dem ind i appen og kategoriserer dem, og selvfølgelig ikke mindst et godt workflow for at bruge DT til at søge i, sortere og præsentere alt materialet når jeg skal bruge det.
Det kommer til at tage det meste af juleferien – ikke mindst fordi jeg samtidig (suk) også har taget på mig at reorganisere min mappestruktur, og gå all-in på NotePlan som dagligt note-kalender-opgave-styringsværktøj.
Men hey, hvad skulle man ellers bruge sine fridage til?