|||

Planlægning-system kapitel 29

For nylig har jeg skrevet lidt om mine seneste eventyr med Things, Fantastical og Shortcuts, og hvordan jeg kobler opgaver og kalenderkasser(tm) sammen med Apples Genveje.

Det har fungeret…okay. Men man er jo altid på jagt efter noget lidt bedre.

Så forleden kom jeg til at tænke på, om det ville være smartere/sjovere/nemmere at bruge Obsidian i stedet for Things i denher opsætning?

Så nu er jeg midt i det, jeg har døbt “The Obsidian Bounce”.

BoinggggBoingggg

Fænomenet bygger naturligvis videre på “Obsidian-kurven”, som basalt set handler om de tre faser man gennemgår med Obsidian (eller mange andre apps):

  1. Først bruger man den skrabede standard-opsætning af Obsidian.
  2. Så giver man den max gas og flytter alting ind i Obsidian, med dusinvis af plugins til at håndtere et komplekst net af noter og opgaver og links.
  3. Og endelig ryger man tilbage til en noget mere behersket brug af appen.

Men lige nu er jeg altså midt i the bounce, hvor jeg tager en fjerde fase med appen.

Task management med Obsidian

Jeg kom til at sidde og dimse med Tasks-plugin’et, der i et vist omfang gør Obsidian til en task manager. Der mangler nogle ting med notifikationer og sådan, men man kan faktisk komme ret langt med de såkaldte ‘dataviews’, som giver filtrerede visninger af den store base med alle éns tasks i appen.

Samtidig fandt jeg et lille plugin som gjorde det nemt at starte et Apple Shortcut inde fra Obsidian, og bagefter fik jeg lavet et Things-Shortcut, så det kunne bruges til at koble Obsidian-noter sammen med kalenderkasserne ovre i Fantastical.

Det gik der en hyggelig lørdag med, hvor jeg hørte gammel 90’er-musik og havde optur over at det lykkedes at få mit Shortcut til at gøre som det skulle i første hug (ganske vist er det bygget på en anden, tidligere importeret Genvej, men alligevel…).

Noter <-> kasser <-> tasks

Logikken er, at jeg fra kalenderkassen så kan klikke på et link, der fører mig over til en Obsidian-note, som alligevel er der hvor jeg (som regel) skal lave arbejdet i det tidsrum, kassen angiver i kalenderen.

Før linkede det til et Things-projekt, som havde den fordel er der var deadlines og reminders, men omvendt krævede at jeg så skulle fra Things over i Obsidian for rent faktisk at lave noget.

Nu bliver jeg sendt fra min timeblock direkte hen i Obsidian, hvor jeg så har tjekbokse med tasks der viser hvilke underopgaver jeg skal arbejde på i det pågældende tidsrum.

Og samtidig kan jeg så lave forskellige ‘kald’ af forskellige tasks fra mine noter, så jeg kan få vist dagens opgaver i mine Daily Notes, eller lave overbliks-sider for mine forskellige projekter, hvor kun tasks fra de relevante opgaver bliver vist.

Det kræver lidt fifleri, og der er en overhængende risiko for at det hele brænder sammen – men det er sjovt at lege med, og total optur når det lykkes at få tingene til at spille…

Jeg supplerer i øvrigt med et par håndfulde ting i Apple Reminders – små praktiske ting jeg skal huske på bestemte tidspunkter, og så en række tilbagevendende og vigtige gøremål, som jeg absolut ikke må glemme.

Og der er Reminders med notifikationer ret handy. Samtidig kan Reminders også vises i Fantastical, og på den måde hænger det hele altså sammen.

Foreløbig.

Up next Kagi-søgning – nu også med AI Forår (2)
Latest posts Flere spejltræer Regn og blæst i Aalborg Jeg kom til at bestille et kamera Spejltræer Det er AInders der snakker Jeg elsker tåge Obligatorisk ProFie God udvikler-service Cooking with data Navlepillende navneleg Søgning på steroider Komplet irrationelt kamera-begær Efter gadefesten Syv år som selvstændig Tirsdags-udsigt Ny abonnementtracker-app Skulderklap fra min digitale assistent Tillykke med de 40 til Macintosh Nye tanker om produktivitet og processer 100 små ideer Blad i frostvejr Promptkursus Harddisk-jubilæum 14.190 skridt om dagen Christiansborg i tåget morgenlys Årets Tema 2024 Årets tema 2023 – sådan gik det Floaking Feriearbejde Dagens ristning Sic Transit Gloria Macintosh