Efter knap 3 uger med en mere eller mindre parallel bog-tracking i Book Buddy + og i Notion har jeg besluttet mig for at holde fast i Notion, og sende B-Buddy tilbage i app-arkivet.
Jeg skal nok uddybe hvorfor, men jeg tænker at jeg nok bare skal lægge ud med at tage alle mine forbehold:
Når jeg siger at “jeg har valgt en løsning”, så står der “LIGE NU OG I DEN NÆRMESTE FREMTID OG/ELLER INDTIL JEG FINDER NOGET BEDRE ELLER BARE BLIVER FRISTET AF EN ELLER ANDEN NY HOTNESS med store bogstaver mellem linjerne…
Men altså: som man måske vil huske, så har jeg længe været frustreret over de forskellige bogtracking-apps og -tjenester. De er sjældent særlig lækkert designede, og så synes jeg de er enormt besværlige i daglig brug.
Det er som regel ok at importere bøger (de bruger oftest et Google Books API), men når man skal tagge og markere læse-status så kræver de adskilligt flere klik eller tryk end jeg synes er nødvendigt, og det er i hvert fald for mig fuldstændig uoverskueligt hvordan de synes et virtuelt bibliotek skal fungere.
Jeg havde egentlig fundet frem til at Book Buddy + var den bedste (mindst ringe) app, men i de sidste par ugers brug har jeg været ret irriteret over de mange klik, over designet, og især over det faktum at en Ønskeliste med bøger åbenbart(!) skal ligge i en afdeling helt for sig selv – og det er bare ikke sådan jeg har lyst til at organisere tingene.
Det gav mig så lidt ekstra energi til at udforske mulighederne i Notion, og selvom det er temmelig meget mere besværligt at vedligeholde sådan en database end bare at bruge en bog-app, så giver det altså også nogle muligheder.
Lad os starte med det positive når det gælder min bogbase i Notion:
Det sidste kræver måske lige lidt forklaring:
Som jeg tidligere har nævnt, så er jeg gået rimelig meget all-in på Readwise Reader som min læs-senere-tjeneste.
Reader er mest til artikler og pdf’er (og i stigende grad også YouTube-videoer og podcasts), men i denne sammenhæng er det relevant fordi Reader-appens ‘backend’ er Readwise-tjenesten, som også kan samle highlights fra min Kobo-bøger (og mine tidligere Kindle-bøger).
Alle de highlights kan så sendes videre fra Readwise til et ganske stort udvalg af forskellige noteapps. Aktuelt ryger de direkte til Obsidian, hvor de især bliver brugt når jeg skriver podcast-manus eller foredrag, men de mange fremævninger fra artikler og bøger kan også synkroniseres til en database i Notion, og SÅ er vi fremme ved det smarte!
Igår fandt jeg nemlig ud af hvordan jeg relativt enkelt (omend stadig i praksis temmelig håndholdt) kan linke fra en given bog i min bogbase til highlights fra den specifikke bog i min Readwise-base. Og dét føles sgu lidt funky.
Men som sagt kommer Notion også med nogle indbyggede udfordringer:
Og så er jeg også lidt nervøs for om jeg her er igang med at afskære mig selv fra nogensinde at vende tilbage til bogapps, gamle eller hvad der måtte komme af nye apps i fremtiden?
Men da der åbenbart ikke er nogle perfekte løsninger, så har jeg altså valgt at tage chancen og hoppe på Notion-vognen.
Det er som nævnt fordi jeg synes balancen er vippet til Notions side, men også fordi jeg parallelt er igang med at lave en podcast-produktions-base i samme tjeneste, og derfor forhåbentlig kan bruge det jeg lærer med mine eksperimenter begge steder.
Når det er sagt, så henviser jeg altså til forbeholdet i starten…vi får se hvordan det ser ud om et år.