Som jeg skrev forleden (og som jeg har nævnt flere gange tidligere), så er jeg på jagt efter en alternativ tjeneste eller app til at holde styr på mine bøger.
TL;DR – Book Tracker er desværre for besværlig, og jeg har overvejet at bruge Notion, Airtable eller lignende i stedet.
Nu har jeg så tilbragt nogle dage, og senest et par solide weekend-timer, med at tjekke apps og tjenester, og er i den luksusagtige, men irriterende, situation at jeg synes jeg har TO gode muligheder at vælge imellem 🤔
Jeg skulle selvfølgelig lige tjekke om der var andre oplagte apps til min bogbase, og genopdagede i den forbindelse Book Buddy, som jeg tidligere har prøvet – men åbenbart har droppet igen af uvisse årsager.
Hvorom alting er, så viste det sig at jeg faktisk havde købt Pro-udgaven, og så skulle jeg naturligvis lige udforske den igen. Og BookBuddy er en virkelig kapabel lille app!
Den er relativt nem at finde rundt i, så man hurtigt kan tilføje bøger, give dem tags, ændre læsestatus og de andre funktioner, som man bruger allermest. Den kan også fint håndtere både im- og eksport, og interfacet føles tilpas tweak-bart – så man kan få det som man vil have det, uden at slås med uendelige valg.
Designet er indrømmet lidt bedaget, men det er jo ikke en app jeg skal bruge særlig meget tid i hver dag – bare en base som skal holde styr på mit digitale bibliotek – så jeg overlever nok.
En del af testen har dog også været netop import og eksport af csv-filer til og fra diverse apps og tjenester, for det er vigtigt for mig at kunne få alle mine knap 800 bøger fra de sidste 10 års tid med mig, uanset hvilken ny løsning jeg vælger.
Det har så krævet ret meget flytten rundt og en masse justering af kolonner og data. For jeg kan fortælle, at der ikke umiddelbart findes en universel standard for bogtracking-kategorier eller dataformater, eller hvordan de forskellige apps betegner læsestatus for bøgerne (read, unread, to-read, unfinished, etc)…
Så da jeg eksporterede fra Book Tracker (den gamle app) for at importere i BookBuddy (den nye), måtte jeg omdøbe alle kolonne-navne, og i øvrigt forsøge at matche forskellige kolonner fra Book Tracker med kategorierne i BookBuddy – og slette de kolonner jeg alligevel ikke har brug for.
Endelig havde jeg også lige en lille oplevelse med Forfatter-kolonnen, der af en eller anden årsag var formateret som Auster,Paul i stedet for Paul Auster.
Men lo and behold, Google Sheets kunne simpelthen automatisk opdage, at jeg rettede fra King,Stephen til Stephen King, og spurgte selv om den skulle rette resten af de 780 navne efter samme opskrift?
Ja, tak!
Hvorom alting er, så er Book Buddy Pro lige nu ret højt på listen over mulige løsninger, og den indeholder den mest opdaterede bogsamling.
Men nu var en del af projektet jo også at udforske, om det giver mere (eller bare ligeså meget) mening at bruge et generelt værktøj som Airtable, Anytype eller Notion til at holde styr på hvad jeg har læst og gerne vil læse?
Så de eksporterede csv-filer har også været (forsøgt) importeret i adskillige andre apps, men det blev hurtigt klart for mig, at Notion (som forventet) ligger tættest på at opfylde mine behov.
Samtidig er Notion nok også i førertrøjen i en parallel udforskningsproces, hvor jeg søger apps som er gode til at holde styr på podcast-produktion – planlagte episoder, gæster, status for udgivelse, emner, SoMe-promo, etc. etc.
Så det giver god mening at bruge Notion til begge dele, og i hvert fald bruge bogbasen til at udforske mulighederne i Notion.
Allerede nu er det dog klart, at Notion altså er et ret cool værktøj. Det vidste jeg naturligvis godt, for vi brugte Notion i en periode blandt andet da vi lavede Techliv-nyhedsbrev og -podcast, men det er længe siden jeg har haft fingrene i det.
Tidligere har jeg også mest brugt Notion som skrive-app, snarere end en database, så der er meget nyt for mig at lære.
Men efter lidt fifleri med den importerede csv-fil, og lidt leg med forskellige views og den slags, så er det blevet tydeligt for mig at jeg sagtens kunne bruge Notion til at holde styr på biblioteket.
Det er mere manuelt end en dedikeret bog-app, og lige nu har jeg ikke fundet en god måde at få overført cover-billeder fra den gamle bogbase i appen, men det er sjovt at lege med sorteringer og visninger og den slags.
Samtidig har jeg også hooket Notion op til at importere highlights fra læsning via Readwise, og der ligger sikkert også nogle sjove muligheder i at linke bøger med deres fremhævede citater?
Jeg tror jeg skal tage et par uger, hvor jeg lever med besværet ved at skulle opdatere min bogtracking to forskellige steder, og så se hvilken af de to løsninger – BookBuddy eller Notion – der klarer sig bedst i hverdagen…