|||

Som man spørger får man svar

Jeg tilbringer torsdagen på konference om AI, regulation og risici og det er på samme tid både ekstremt indforstået, enormt relevant og virkelig vigtigt at tale om.

Men der bliver selvfølgelig talt også om andre AI-relaterede ting i pauserne, og en af samtalerne tog udgangspunkt i en overvejelse jeg har haft i et stykke tid, i kølvandet på ChatGPT, bølgen af GenAI, og de nyeste implementeringer af de ‘intelligente’ snakkemaskiner.

Nemlig, hvilken filosofisk og ikke mindst hverdagslig forskel der er på at spørge og på at søge?

Hjælp til søgningHjælp til søgning

Spørgsmålet er ikke mindst dukket op, fordi jeg (især i starten) oplevede at folk brugte ChatGPT som en søgemaskine, og blev både skuffede og frustrerede når de fik forkerte eller vildledende svar tilbage i hovedet.

Chatbots og søgemaskiner

Nu er de fleste AI-sprog- og chatværktøjer jo efterhånden ved at have indset, at det er en god idé med henvisninger og links til websider hvor de (også) har fundet deres svar, men vi er stadig i en situation, hvor der er stor forskel på at lave en gammeldaws søgning i Kagi, Google, DuckDuckGo eller hvad man nu bruger – og så at bruge ChatGPT, Claude eller Bard.

Der er en helt lavpraktisk forskel i hvor hurtigt (søgemaskine) eller langsomt (samtalerobot) man får svar eller resultater, hvor nemt det er at tjekke resultatet og evt. henvisninger og links, og hvordan man arbejder videre med det – og meget mere.

Og her er de konkrete værktøjer altså stadig afgørende forskellige (uden at jeg fælder værdidomme over dem).

Spørgsmål eller søgning?

Men det ret åbne spørgsmål her i en kaffepause på konferencen er også, hvilke forskelle der er i en mere principiel eller filosofisk forstand, på at søge og at spørge?

En hurtig rundspørge over frokosten gav blandt andet den feedback, at spørgsmål åbner et rum for nysgerrig udforskning, mens søgninger handler mere om at finde noget bestemt, som man allerede har en idé eller forestilling om.

Det er næppe det eneste man kan sige om forskellen, men det er et interessant indspark.

I praksis tænker jeg i hvert fald, at de vindende tjenester og værktøjer den kommende tid vil blive dem der formår at tilpasse sig brugernes behov, også når de skifter undervejs i en specifik session – fra åbne spørgsmål til søgning efter specifikke informationer og tilbage igen, måske mange gange i løbet af sådan en udforskning.

Up next Som man spørger får man svar – del 2 Det er afgjort lidt for oplagt, men nu kommer det alligevel: Første hit i Kagi, fra Sanjeev Kumar på Medium. Han skriver blandt andet: With asking, Sobre mocktails
Latest posts Regn og blæst i Aalborg Jeg kom til at bestille et kamera Spejltræer Det er AInders der snakker Jeg elsker tåge Obligatorisk ProFie God udvikler-service Cooking with data Navlepillende navneleg Søgning på steroider Komplet irrationelt kamera-begær Efter gadefesten Syv år som selvstændig Tirsdags-udsigt Ny abonnementtracker-app Skulderklap fra min digitale assistent Tillykke med de 40 til Macintosh Nye tanker om produktivitet og processer 100 små ideer Blad i frostvejr Promptkursus Harddisk-jubilæum 14.190 skridt om dagen Christiansborg i tåget morgenlys Årets Tema 2024 Årets tema 2023 – sådan gik det Floaking Feriearbejde Dagens ristning Sic Transit Gloria Macintosh Bogbase-opdatering – jeg har valgt en løsning