Når du tager billeder med din mobil – er det så egentlig dig eller mobilen, der kan tage æren for det gode foto?
I stigende grad handler især mobilfotografi om en heftig blanding af fotografens øje, optikken og kolossale mængder af computerkraft.
Samtidig er generativ AI også ved for alvor at snige sig ind, indtil videre mestendels i behandlingen af billederne bagefter, men også i visse tilfælde i selve øjeblikket hvor billedet bliver taget.
For nylig præsenterede Google de nyeste Pixel-telefoner, der blandt meget andet kommer med adskillige foto- og billedfunktioner, der med rigeligt AI gør at man kan lave “fotos” af ting eller situationer som ikke fandtes foran linsen, da billedet blev taget.
Men AI-funktionerne, som gør at man kan fjerne elementer i baggrunden eller tilføje zombier i gruppebilledet, er jo bare seneste cirkustrick i en længere udvikling af såkaldt ‘computational photography’, som i mange år har brugt avanceret software til at analysere og behandle vores (mobil-)fotos.
Nogle gange handler det om farve, andre gange om lys eller beskæring, og som oftest lidt af det hele. Og så er der jo hele balladen med efterbehandling i Photoshop og lignende programmer – og før det selvfølgelig retouchering og så videre og så videre – det er manipulation hele vejen!
Udviklingen har nærmest gjort et meme ud af spørgsmålet “Hvad er et foto?” – og man kan bruge meget tid på at diskutere de både tekniske og filosofiske aspekter af svaret.
Ligesom der er folk som synes det er sjovt at vende tilbage til kassettebånd, ‘dumbphones’ og en tid uden internet (eller…i hvert fald synes det er sjovt at skrive om det i medierne), så er der også folk som ønsker sig tilbage til en tid hvor et kamera var et kamera og det var fotografen, der bestemte!
I forrige uge udsendte folkene bag fotoappen Halide (en af mine yndlingsapps) således Process Zero – en opdatering, som gør at man kan tage billeder uden mange af Apples computerfotografiske fiksfakserier.
Resultatet er billeder der ikke har fancy farver og poppende HDR, og hvis lyset ikke var godt så er Process Zero-billederne fulde af støj. Så umiddelbart kunne man jo tænke at det er tosset at bruge en funktion, der gør billederne dårligere?
Men omvendt kan jeg godt følge ideen, og det giver i hvert fald fotografen en større kreativ udfordring med at tænke over lys og balance og komposition – og det tror jeg egentlig er sundt, uanset hvad man så ellers mener om AI-manipulation og overprocesserede fotos og så videre.
I mit lille eksempel her kan man se forskellen på et billede fra den indbyggede Camera-app (til venstre), og så det tilsvarende motiv skudt med Halides Process Zero (til højre).
Det snyder ganske vist lidt, fordi man ikke får den fulde HDR-effekt i iPhone-billedet (det skal se på HDR-skærm), men man kan sagtens se meget af den hjælp jeg i øvrigt har fået fra mobilens indbyggede computationelle fotograf, blandet i himlens blå farve…