Mer’ vil ha’ mer’. Sådan er det også i app-land.
Todoist har virkelig sparket mange fine features afsted på det seneste – og jeg glæder mig især til at se deres fortsatte udvikling af kalenderen.
Men der er stadig ting jeg savner – eller i hvert fald godt kunne ønske mig at Amir og slænget fik set på…
Så her kommer i uprioriteret rækkefølge 6 forslag til de næste software-sprint hos Doist:
1 Det er cool at man kan se sine Todoist-opgaver i Fantastical, men jeg savner muligheden for visning af subtasks (fx som noter) i samme kalender-aftale.
2 Der er jo et URL-felt i alle kalenderaftalerne – hvorfor står der ikke et link tilbage til opgaven i Todoist (alle tasks har jo et unikt ID) – så kunne man om ikke andet hurtigt tjekke subtasks på dén måde…
3 Man kan lave sine egne skabeloner i Todoist, og det er godt fx for sådan en som mig, der laver nye episoder af podcasts hver eller hveranden uge.
Men det nytter ikke noget at alle projekterne og alle opgaverne i projekterne bare hedder “RumSnak” eller “AI Denmark” – jeg har nemlig ofte 3-4 episoder kørende samtidig, og så bliver det hurtigt uoverskueligt, hvis skabelon-opgaven bare siger “Interview til AI Denmark”. Hvilket interview? Hvilken episode? Hvilket emne?
Jeg savner med andre ord en mulighed for at bruge placeholders i skabelonerne – så man fx kan lave RumSnak-skabelon med tomme pladser for episodenummer og emne, og så vælge bliver alle tasks navngivet med samme nummer og emne, når man laver en kopi af skabelonen som nyt projekt i Todoist.
(Jeg har en workaround der bruger TextExpander og lidt Drafts-ballade, men det er absolut ikke lige så elegant).
4 Jeg savner at jeg kan angive estimeret varighed for mine opgaver uden samtidig at angive dato og tid for hvornår opgaven skal laves (også gerne i en skabelon).
Det ville hjælpe på overblikket at vide hvor lang tid opgaverne forventes at tage, og det ville også spare mig nogle klik, når jeg så evt. senere vælger hvilken dag og tid den pågældende opgave skal udføres.
5 I hver opgave findes der et felt under titlen, hvor man kan lave en beskrivelse af opgaven, og fx også linke til websites eller lignende. Men når man laver et helt projekt kan man kun give det en titel, og ikke en beskrivelse – og det forstår jeg ikke.
Det ville i hvert fald for mig være ret smart at kunne linke fra et projekt til en note i min noteapp (ikke mindst fordi man allerede kan kopiere linket til et projekt og skrive det fx i sin noteapp – det måtte gerne fungere begge veje…)
6 Selvom jeg er rigtig glad for Todoist, så savner jeg også Things, der er den pæneste todo-app derude og også har nogle funktioner, som Todoist har overset(?).
En af de ting jeg virkelig godt kunne bruge er et felt, hvor jeg giver et helt projekt en deadline, og evt. også en start-dato.
Det ville give et bedre overblik at kunne se hvornår forskellige podcast-episoder skal udgives/har deadline – uden at skulle grave ned i de enkelte episode-projekter. Lige nu skriver jeg en dato i titlen, men det er afgjort ikke den optimale løsning.
Så ja, det var listen med ønsker, kære Doist-folk! Hvis I får brug for flere input, så siger I bare til 😃
Og som altid – det kan sagtens være jeg har glemt noget oplagt, eller omvendt at jeg har overset at en af mine ønske-features allerede eksisterer…så skriv endelig, hvis du har en fundet en løsning på et eller flere af mine ønsker.