|||

Om annoncer på nettet

Hvis jeg skal sige det helt kort, så tror jeg det store interweb begyndte at køre rimelig meget af sporet i slut-nullerne, da alting begyndte at handle om annoncer og klik-rates og personligt målrettede tilbud.

Jo, der var også irriterende annoncer og bannere og stadigt mere irriterende reklamer før, men da de store tech-giganter for alvor begyndte at samle personlige data, og falbyde reklameplads i mere og mere uigennemskuelige og automatiserede processer, dér tog tingene en drejning.

Og det blev os helt almindelige brugere, surfere, borgere, der kom i klemme. Det er nemlig os - i form af data om hvem vi er, hvor vi er og hvad vi laver - der er blevet den egentlig vare.

Det er næppe en indsigt, der kommer som den store overraskelse, og den har været fortalt mange gange før, af mennesker som er meget klogere og har researchet meget mere end mig.

I dagens BitSnak-artikel snylter jeg på et par af dem. Læs mere her.

Up next Tidstracking i enmandsfirmaet Jeg har efterhånden snart været selvstændig i to års tid, og det kunne jeg sige og skrive meget om! Den korte version er dog heldigvis, at jeg har ved æ hav
Latest posts Hej lille bille Menu-magi på din Mac Politisk grafitti Mac vs Padde Reboot af Raycast Månedens Pensum apr 2025 Apple Fitness driller – og jeg var ved at eksplodere Blomster i Odsherred Connectikette Hyperspace – find masser af “gratis” lagerplads på din Mac Mail-irritation fikset på et øjeblik Det jeg føler du siger er… Sync af Readwise til Craft… Ud Automatiske undertekster Lydshopping hos BBC Apprydning på min Mac Ugens indtryk Man skal jo ikke gå ned på kaffegear Månedens pensum mar 2025 This Will Destroy You i VEGA Om at genlæse bøger QikReview har fået en app Alternative web-oplevelser Styr din Mac med hurtige tastetryk Sygdoms-streaming Stillleben fra snotfluenzaland Blog-flytning Fint lys i Haven i morges Den hellige treenighed LæsePadde