|||

Jeg tænker på Things igen…

For nylig lancerede Cultured Code, folkene bag den aldeles sexede Things-app, en række Apple Shortcuts, som blandt andet kan gøre det nemmere at oprette en kalenderkasse (eller -klods) med link tilbage til Things-opgaven.

Jeg nævnte det en passant her.

De nye Shortcuts betyder blandt meget andet, at man relativt nemt kan sætte tid af i sin kalender til at arbejde på en opgave. Og hvis man skal bruge mere tid eller genoptage arbejdet en anden dag, så kan man bare duplikere aftalen i kalenderen – kopien beholder jo linket tilbage til Things, så man nemt kan hoppe tilbage og se hvilke underopgaver man mangler (og justere længden af kassen i kalenderen så det passer).

Jeg kastede mig tilbage i januar straks over de nye Shortcuts, men synes jeg fandt nogle knaster, der gjorde det svært at få tingene til at passe med mit arbejdsflow.

I mellemtiden er jeg så gået all in på integrationen af Todoist og Fantastical (hvad man kan læse om i alt for mange detaljer), og har haft okay erfaringer.

Udfordring af integrationerne

Men aktuelt synes at jeg kan mærke at de små irritationsmomenter hober så op – og måske fordi jeg har særligt mange opgaver med mange underopgaver for tiden, så bliver min kalender meget hurtigt uoverskuelig. Jeg har forsøgt at løse det ved at have forskellige kalendersæt, hvor nogle sæt viser Todoistopgaverne som tasks, andre sæt viser Todoist som et kalenderfeed.

Det er dog ikke rigtig blevet godt.

Og hvad er bedre end at kaste sig over et nyt system midt i den travleste tid? Nej, vel?

Og her de sidste par dage har jeg igen kastet et kærligt blik på Things 3 og især de nye Shortcuts. Jeg har udforsket mulighederne, lavet variationer af firmaets egne Shortcuts, og tænkt over hvordan man også kan supplere dem med lidt mere håndholdt fx bare at kopiere link til en Things-todo ind i en kalenderkasse.

Og jeg har en lurende mistanke om, at det faktisk vil fungere ganske godt.

Kasser <> opgaver

Det vigtigste er (måske?) for mig alligevel ikke at have hver eneste lille opgave stående som klods i kalenderen, men snarere at blokke tid ud på ‘projekt-niveau’ (altså en lidt større opgave med en række underopgave).

Kunsten er at lave en eller flere kasser som tilsammen sådan cirka passer med den tid jeg skal bruge på alle opgaverne i projektet, og lægge dem i kalenderen på åbne tidspunkter – selvfølgelig helst inden deadline for projektet.

Som det er med Fantastical og Todoist skal jeg alligevel hoppe frem og tilbage mellem de to apps hele tiden – og så give det måske mindre mening overhovedet at vise alt fra Todoist i kalenderen?

Uanset hvad har jeg tænkt mig at afprøve hypotesen og udsætte Things for en lille tryktest.

Med andre ord: Jeg har en skummel plan om at tage en hård time eller halvanden her i weekenden med at flytte alting fra Todoist til Things, lave kalenderkasser for i hvert fald den næste uges tid eller to – og så gå igang med at arbejde og se om det hænger sammen.

Hvis det slet ikke spiller, så vil det forhåbentlig ikke kræve alt for meget at gå tilbage og opdatere Todoist og fortsætte med det kendte system…

Stay tuned.

Up next Småsenil eller bare stresset? Jeg betragter normalt mig selv som én med nogenlunde styr på ting, uden at jeg ligefrem obsesser over de mindste detaljer. Især prøver jeg at vise Nyt skabs-kontor
Latest posts QikReview – Dune 2 QikReview – Dune 2 Flere spejltræer Regn og blæst i Aalborg Jeg kom til at bestille et kamera Spejltræer Det er AInders der snakker Jeg elsker tåge Obligatorisk ProFie God udvikler-service Cooking with data Navlepillende navneleg Søgning på steroider Komplet irrationelt kamera-begær Efter gadefesten Syv år som selvstændig Tirsdags-udsigt Ny abonnementtracker-app Skulderklap fra min digitale assistent Tillykke med de 40 til Macintosh Nye tanker om produktivitet og processer 100 små ideer Blad i frostvejr Promptkursus Harddisk-jubilæum 14.190 skridt om dagen Christiansborg i tåget morgenlys Årets Tema 2024 Årets tema 2023 – sådan gik det Floaking Feriearbejde