Jeg troede egentlig, at jeg havde lagt mig helt fast på kombinationen af Todoist og Fantastical, som med de seneste opdateringer til integrationen gør det muligt at håndtere opgaver og aftaler i et (næsten) sømløst flow.
Men for det første er der altid plads til forbedring, for det andet har jeg forlængst erkendt at jeg jo bare er app-promiskuøs.
Så for et par uger siden tog jeg simpelthen springet over i en ny test af TickTick, der altså derfor i 14 dage har været mit livs dashboard.
Helt grundlæggende er TT jo en task manager ligesom Todoist, som man kan bruge til at organisere de ting man skal i lister og opgaver og underopgaver og så videre.
Og egentlig fungerer det sådan…okay, men sidst jeg legede med TickTick (tilbage i december ’22) holdt det ikke så længe. Udover at jeg synes at det er en ret grim app, så sloges jeg også med dårlig kalender-sync og andre små bugs og irritationsmomenter.
Men selvom nogle af knasterne stadig generer mig, så har jeg altså holdt fast ved TT i foreløbig to uger, og har ingen aktuelle planer om at springe tilbage til Todoist og Fantastical – hvilket helt ærligt kommer som lidt af en overraskelse!
Indtil videre er jeg altså pludselig blevet TickTick-mand, fordi tjenesten tackler nogle af mine behov bedre end konkurrenterne.
TT har adskillige års forspring når det gælder muligheden for at se alle sine opgaver i et kalender-view, hvor man så også kan importere visning af “rigtige” aftaler fra Google og iCloud. Og det er her, at Todoist foreløbig har skuffet mig ved kun at integrere med Google (og ikke med iCloud).
Når det er sagt, så ved jeg godt at jeg sikkert vender tilbage i det sekund Todoist løser nogle af det ting, der irriterer mig mest – og det kan jo være det bliver snart, nu hvor holdet bag Todoist virkelig giver den gas med kalenderkasserne…
Anyway, som sagt har TickTick ting der er blevet bedre, og ting der stadig er helt i hegnet.
Jeg tror ikke jeg kan tilbyde en komplet oversigt, men her er en lille håndfuld fra både pro- og contra-listen:
PRO
CONTRA
Det største problem med TickTick er dog stadig en elendig sync med kalenderne i iCloud og hos Google. Taget i betragtning hvor smooth det kører i alle andre “rigtige” kalenderapps, så er det vildt hvor sølle det er i TickTick.
Der er kalenderaftaler som ikke bliver flyttet/slettet i Fantastical, hvis jeg redigerer dem i TickTick, eller som bliver duplikeret forkert i TT hvis de ændres i Fantastical.
Hvis man abonnerer på TickTick-kalenderen i sin kalender-app så man kan se sine opgaver dér, så er det kun en envejs-sync, og man kan ikke rette på opgaverne i fx Fantastical så de synkroniseres tilbage til TT. Suk.
Det sidste er dog et problem jeg indtil videre har løst ved at flytte en masse af mine gentagende hverdags-aftaler (frokost, housekeeping, uge-reviews og den slags) fra Fantastical og ind i TickTick – og i virkeligheden passer de også bedre som opgaver end som aftaler, fordi der typisk er en række tjeklister eller underopgaver, der hører til.
I praksis har jeg sjældent over 5-8 deciderede møder eller aftaler i kalenderen om ugen, og dem kan jeg så gå ind at flytte i Calendar eller Fantastical, hvis der er behov for at flytte eller ændre dem.
Det er afgjort et bedre workflow som gør at jeg kan tilbringe mere tid med “kun” at bruge TickTick, og i virkeligheden også nemmere end før, hvor jeg hoppede temmelig meget frem og tilbage mellem Fantastical og Todoist, fordi integrationen er mere begrænset ned den “indbyggede” opgave-kalender-integration i TickTick.
Så i erkendelse af at jeg bare ikke kan finde den helt rigtige løsning, bor jeg nu ovre i TickTick for en tid.
Og ja, skiftet skulle absolut ske midt i årets mest travle uger…
Inden jeg kastede mig ud i at genbesøge TickTick tog jeg også en tur med Sunsama, der har været en af spydspidserne i den nyeste bølge af web-baserede kalenderkasse-tjenester.
Jeg har længe haft lyst til at prøve Sunsama, men abonnementet på $20 om måneden har været lidt afskrækkende, så i første omgang nøjedes jeg med en 14-dages prøveperiode, da jeg endelig kastede mig ud i det.
Det holdt dog ikke meget mere end et par timer.
Ideen er fantastisk og der er mange gode tanker bag Sunsama, men i praksis var det et ekstremt pillearbejde at planlægge ugen, med alt for mange klik og træk-og-slip.
Værst var det dog, at jeg fuldstændig mistede overblikket efter at have lagt bare et par opgaver og aftaler i kalenderen – og det er jo ikke rigtig meningen.