Den hellige treenighed
Integrationen af Todoist og Fantastical nærmer sig perfektion. Og vi må ikke glemme Obsidian, der udgør det fantastiske tredje ben i samspillet.
Jeg lover at jeg gør det kort denne gang – for I har hørt mig ævle om kalenderapps og todo-lister og planlægning en mylliard gange allerede.
Jeg vil dog ikke love at dette bliver sidste gang, selvom jeg altså lige nu er lidt forårskåd over mit setup.
For på godt og ondt er jeg aktuelt landet på en løsning med opgaver og aftaler (læs: kalenderkasser), der opfylder i størrelsesordenen 90% af mine ønsker og behov.
Det er jo fantastisk på mange måder, men også lidt ærgerligt fordi jeg så ikke på helt samme måde har lyst til at udforske en masse andre løsninger og hygge mig med det…
Alting spiller…næsten
Fanta og Todoist
Men det vigtigste her er altså, at integrationen af Todoist i Fantastical virkelig er blevet tweaket i de 3-4 måneder hvor jeg i frustration brugte TickTick i stedet.
Jeg vil som sagt ikke gå i for mange detaljer, men det spiller sgu ret godt.
Der er stadig små ting som kunne forbedres, men lige nu er det så godt som gnidningsfrit at få vist mine Todooist-opgaver som kalenderkasser i Fantastical, så jeg dér har det fulde overblik over hvad jeg skal lave.
Opgaver vises altså i kalenderen, hvor jeg også kan flytte dem omkring, duplikere dem eller rette varigheden – eller bare klikke af at de er udført. Og hvis jeg vil se opgaven tilbage i Todoist er det nemt at klikke i både iOS og på Mac’en.
Forleden opdagede jeg oven i købet, at jeg kan få vist alle Todoist-opgaverne i et sideplanel i Fantastical, så jeg kan planlægge ved bare at drag’n’droppe opgaverne ind i kalenderen. Jeg ved ikke helt hvordan jeg har overset det tidligere – men det er genialt.
Det eneste jeg større savn aktuelt er at jeg ikke rigtig kan bruge Todoists eget kalender-view, fordi de ikke understøtte iCloud-kalendere – men så længe jeg har Fantasticals kalender går det jo fint.
Den tredje del af setuppet
Og så er der altså også Obsidian – som jeg jo hopper ind og ud af, men som lige nu er min primære noteapp (udover Craft, som er til samarbejdsprojekter og Draft som er til de superhurtige, midlertidige noter).
Og her er det jo så snedigt, at man kan installere et Todoist-plugin i Obsidian, så man via filtre og sorteringer kan få vist præcis de relevante opgaver til fx en bestemt podcast-episode, eller lave en ny note og direkte fra noten via plugin’et oprette en ny opgave i Todoist. Temmelig niffigt, må jeg sige.
Igen ikke noget som er spritnyt, men det er som om alting bare spiller væsentlig bedre sammen end det har gjort tidligere.
Er der småting som kunne forbedres? Jovist. Kunne synkroniseringen være endnu hurtigere. Bestemt.
Men jeg ælsker at jeg kan bruge tre forskellige værktøjer som er fine hver for sig, og som så integrerer med hinanden - i hvert fald så længe det virker…