Om gåture, tech-journalistik og arbejdsvaner
I skrivende stund har jeg gået minimum 10.000 skridt om dagen (som regel runder jeg også 10 kilometer) i 630 i træk uden afbræk.
Det er fjollet, men jeg er faktisk lidt stolt af det - omend jeg også må indrømme, at jeg nok bruger uforholdsmæssigt meget tid på at planlægge gåtur-logistikken i hverdagen. Det tager alligevel knap to timer, alt inklusive, at få gået sådan en ti kilometers penge. Hver dag.
Anyway, jeg kan rigtig godt lide at gå, og det giver mig også ekstra tid til at lytte de mange, mange podcasts, jeg abonnerer på.
Så jeg var også lige lidt kæk, da jeg forleden faldt over en BigThink-artikel om den franske filosof Frederic Gros, der har skrevet en bog om det livgivende og tankevækkende (i bogstaveligste forstand) ved at gå.
Det er lige mig, tænkte jeg.
Men jeg må nok indrømme, at jeg måske var lovligt selvfed. For selvom det naturligvis betyder noget for sundheden at gå en masse, så går jeg måske glip af nogle af de mentalt gavnlige effekter ved hele tiden at lytte podcasts og ord, ord, ord lige ind i hovedet?
Så nu overvejer jeg i hvert fald at tage mindst én dag om ugen, hvor jeg går en time eller to uden at lytte til andet end byen og parkerne omkring mig.
Næste skridt (høhø) kan så være, at blive bedre til også at planlægge at gå i noget mere naturagtigt engang imellem.
Det gør lidt ondt at tale om, hvorden den teknologifokuserede journalistik måske ikke har været sin opgave voksen de seneste år - som en, der i knap 20 år præcis lavede public service-historier om videnskab og teknologi.
Jeg har nok altid haft en tendens til at være mere fascineret historiefortæller end dybdeborende journalist - og jeg vil ikke sige at jeg fortryder eller skammer mig, men jeg ville måske ønske at jeg havde haft lidt mere fokus på de potentielle langsigtede konsekvenser (selvom jeg nu også synes vi lavede rigeligt indslag også med kritiske røster igennem årene på Harddisken).
Anyway, der er for alvor ved at komme fokus på det, i takt med at Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon og de andre har fået så kolossal magt over vores hverdag og samfund.
Derfor er det spændende at se hvad der kommer ud af Craigslist-stifter Craig Newmarks bidrag på $20 mio til The Markup - et nyt teknologimedie, der især skal grave dybt ned og trykke på de rigtigt ømme punkter i branchen.
Ét medie gør det næppe alene, men der er jo også andre - som fx The Information, og kritiske journalister på mange mere eller mindre mainstream medier - og det er da et skridt i den rigtige retning.
Bare en lille afsluttende krølle for os, der synes at det er lidt sjovt at nørde omkring med tanker om productivity, fokuseret arbejde og tilhørende værktøjer.
Cal Newport - kendt fra især bogen “Deep Work” har skrevet en lille snas om forskellen på vaner og workflows, som jeg synes er ret interessant.