Jeg var så ham der købte en iPad Pro 12.9 for nylig, selvom opdateringer fra de foregående modeller var til at overse, og selvom mange ligefrem frarådede et køb.
Jeg kom dog fra en iPad Pro 11 fra 2018, så noget var der alligevel sket – og springet til den store MiniLED-skærm, den hurtigere processor, det bedre kamera, LIDAR-sensor og de andre småting gav alligevel lidt af et boost.
Så generelt var jeg ganske glad de første dage – men!
Så opdagede jeg hvad det er ved skærmen, der faktisk havde generet mig et stykke tid:
Når jeg scroller med tekst på skærmen flimrer bogstaverne meget, bliver gnidrede og skifter farve mens jeg scroller.
Det er værst i Dark Mode, men man kan også se det i lys normaltilstand.
Hverken på min gamle iPad Pro eller min iPhone har jeg nogensinde oplevet noget tilsvarende, og det er ekstremt generende og distraherende når man først har lagt mærke til det.
Jeg kastede mig selvfølgelig straks over fora og support-sider, og fandt blandt andet frem til denne tråd fra Macrumors, hvor mange andre oplever samme problem – med #smeargate, som det naturligvis blev døbt pga. den udtværede tekst.
Der lader til at være en konsensus om at problemet skyldes software, snarere end selve skærmen, men dem der er på iPadOS 16.2 betaen fortæller, at det i hvert fald heller ikke er løst dér.
Og så skulle der tages en beslutning. For tør man vente på en opdatering?
Jeg turde ikke – for det gik nemlig op for mig, at jeg lige akkurat kunne nå at returnere den nye iPad Pro til Apple inden 14-dages grænsen var overskredet.
På den måde kunne jeg slippe for ballade med ombytning (som ikke hjalp, ifølge Macrumors) og den slags.
Så nu har jeg bestilt en retursending – for første gang nogensinde med et Apple-produkt – og jeg er lidt spændt på hvor smooth det kører.
Jeg er ret ærgerlig over det – for jeg var på mange måder glad for ny padde i størrelse XL, og nød den snappy M2-processor.
Men jeg havde det sgu lidt dårligt med at bruge så mange penge på noget med en fejl, der generede mig så meget hver dag.
Heldigvis havde jeg ikke nået at sælge eller videregive min “gamle” iPad Pro 11 – så nu er jeg foreløbig tilbage på dén, indtil jeg kan lure om fejlet bliver løst på den nye – eller der evt. dukker en mere spændende Padde-model op i 2023…