|||

De mentale mekanismer der styrer vores forhold til private data

Fino artikel (som jeg desværre ikke kan huske hvordan jeg fandt) om bias, irrationel opførsel og lumske designtricks, der får os til at dele private data, uden rigtig at forholde os til hvor meget de egentlig er værd.

Det er Leslie K. John, som har researchet (og samlet en masse andet arbejde) og skrevet “Uninformed Consent” i Harvard Business Review.

Der er enkelte diskussionspunkter - som fx hvilken rolle myndigheder og regulering kan spille - men generelt synes jeg det er en ret fin og sober gennemgang, som er god at få forstand af.

Up next Blast from the past: Radioprogram om whisky-business efterår
Latest posts Kirkegårdsstemning fra gåtur Vandretur på den afslappede facon De sidste eventyr i Alperne Flere Alpe-eventyr På eventyr i Alperne I år fylder jeg jod Whiskyklubben drikker danske dramme Sommer-eventyr med nyt tv Grå sommermorgen ved Søerne Meta-blogpost Hvordan ser DIN klimafremtid ud? Det er i hvert fald et statement Den store uvidenskabelige chatbot-test Skærme, AI-venner og total afhængighed Sic Transit Gloria Metallus Netværk for imaginære podcasts Domæner med løse ambitioner Flyv op og bed om bedre vejr Orion har strammet bæltet Time management på WWDC I havnen Cyklisk selverkendelse – nu med kamera Jeg forsøger at omfavne kaos Den Store Fragmentering Podcast-manus i frit flow Jeg blev ikke hooked på Hookmark Ufrivilligt tjek af ny noteapp Så er vi igang med Bloom 2024 Det glæder jeg mig til på årets Bloom OLED blev min skæbne Endelig et sort Apple-kabel